Monday, December 23, 2013

Nak Kahwin Cepat

Hari ini beberapa kali aku gelak sebab Zaki. Nak kata dia kelakar, tak juga tapi dia ni little bit cheeky. Umur dia baru sembilan tahun tapi sejak umur tujuh tahun dah pasang cita cita. Cita-cita apa? Nantilah aku cerita sebentar lagi.

Dia ini selalu confident. Totally different than Amir yang kurang yakin dengan diri sendiri. Mungkin bukan kurang yakin, tapi pemalu. Terlampau pemalu. Sampai bila nak jadi pemalu, aku tak tahu.

 Aku ambil dua orang tutor untuk ajar anak-anak aku, dan kedua-dua perempuan. Muda lagi lah dalam lingkungan 21 tahun. Sepanjang Amir belajar, dia tak akan pandang muka tutor dia. Tunduk aja. Sanggup paksa aku duduk dekat meja tu sekali. Bukan dia seorang kat situ ada Zaki dan Zara juga. Tapi tak selesa katanya.  Tapi jangan pulak budak ZZ berdua ni memang tak segan lah, especially Zara. Aku harap Amir dapat lah menyesuaikan diri dengan Kak Nad dan Kak Azah dia.

Kalau si Amir pemalu, si Zaki ini pula mat confident. Bila belajar dia confident aja betul, tapi bila tengok, hmmm banyak yang salah. Nak cepat siap aja. Bila tanya macam mana belajar, jawab dia ..."Basic aja." Cita-cita dia tinggi tapi biarlah jadi rahsia kami aja. Insya Allah, dia akan berjaya mencapai cita-cita dia.

Tadi petang, masa balik dari keluar beli barang, aku dan Encik Suami bercerita pasal majlis perkahwinan. "Huh! Lama lagi anak kita nak kahwin kan? " Aku cakap pada En Suami. Seperti biasa tak ada ya, huh atau any response from him. Hanya dengar aja...

Aku pun mula lah mengira bila agaknya boleh terima menantu. Paling cepat dalam enam tahun. Itu pun, kalau si abang yang sulong ada partner. Dia pun pemalu, tapi tak lah seteruk Amir. Kawan perempuan kat universiti tu adalah kurang dari 10 orang walaupun dah dekat dua tahun di UNITEN tu.

Risau juga aku bila tak ada kawan perempuan ni. Zaman sekarang ni tak boleh percaya. Bila aku tanya kenapa tak ada kawan perempuan, dia jawab leceh. Kena bawa keluar lah, beli bunga lah, belanja makan lah dan adalah lagi yang di sebut nya. Baik simpan duit untuk diri sendiri katanya. Terkedu aku kejap.

Selepas Syafiq, aku membebel pula bila agaknya Amir kahwin. Aku target lagi 13 tahun. Senyap aja Amir. Tak komen. Mungkin buat buat tak dengar apa yang aku cakap. Kemudian aku cakap lagi yang Zaki mungkin dalam 17 tahun lagi. Ia lah aku anggap yang dia orang akan habis belajar dan kerja dulu baru kahwin. So dalam 25 ke 28 tu just a nice age to get married for man lah...

Tapi Zaki telah menyampuk.  "Aki kahwin umur 21 tahun."
"Hah? 21 tahun," tanya aku.
"A'ah.. lambat lambat leceh. Aki nak kahwin cepat."

Terkedu aku sekejap dan begitu juga Encik Suami. Dalam hati aku cakap kena habis belajar dulu nak ooiiii. Kalau tak nak bagi anak orang makan apa.

Actually ini bukan pertama kali dia cakap dia nak kahwin muda. Last year pun dia ada cakap macam tu. Risau aku bila dia tanam semangat macam ni. Kecil kecil dah pandai minat perempuan. Jika dua abang di atas dia tak pernah cerita pasal perempuan, si Zaki ni selalu cerita pasal budak budak perempuan dalam kelas dia. Ada yang di minatinya, tapi aku buat buat tak dengar la. Kalau di layan lagi menjadi dia.. Better not to encourage him yet.

Haish.... adakah Zaki akan kahwin dulu dari Syafiq dan Amir? Marilah kita tengok dalam sepuluh tahun lagi. Syafiq, Amir atau Zaki?




2 comments:

  1. ha..ha... cutenye Zaki. I will not be a good role model for him la ;)

    ReplyDelete