Monday, December 16, 2013

Selepas 34 tahun....

Hari ini aku ada mini reunion. Reunion dengan kawan yang dah lama tak jumpa. Last time kita orang jumpa ialah pada tahun 1979 iaitu 34 tahun dulu, di mana masing-masing masih lagi sweet 17 dan kurus.

Puziah or Jee kawan satu kelas aku. Orang eh, kurus tinggi dan senyum selalu. Salah seorang yang masih ingat akan nama gelaran glamour ku. So, nama tu hanya boleh di panggil bila orang tak ada. Seorang lagi yang masih ingat nama glamor ku, Wati. Tapi hari ini dia tak ada. Next gathering, nak ajak dia tapi kena pergi Seremban lah jawab nya...

Seorang lagi yang ada sama tadi ialah Rohana atau Ana. Ini kawan satu bas, Kami travel sama-sama dari Kuala Pilah ke Seremban. Kami selalu kena tinggal dengan bas yang membuat kami selalu kena tahan dengan pengawas. Tapi Allah maha kaya, abang aku dapat kerja kat Seremban and dialah yang membawa aku ke sekolah hari-hari.

Untuk pengetahuan semua, Jee dan Ana ini pelajar terpilih. Dia orang ni pelajar luar bandar yang pandai-pandai dan ditempatkan di Sekolah Menengah King George V, Seremban or KGV. The students are known as Georgian. Jee duduk asrama puteri sedang Ana, dia berulang alik dari rumahnya ke Seremban.

Aku pula, pelajar baru dari PD High School. Memasukki KGV masa aku di tingkatan lima dan aku bersyukur kerana berjumpa dengan dia orang yang tua satu tahun dari aku. Kira kakak lah kan, tapi untuk tak nak nampak tua, panggil nama aja. Dia orang terima aku masuk kumpulan mereka.

 Heh....34 tahun kemudian, masing-masing dah memasukki lima series dan badan pun dah berubah tapi gila-gila masih macam dulu. Sebenarnya ni boleh consider impromptu gathering. Hari Jumaat duduk balas-balas comment kat FB dan kemudian beralih ke Whatsapp dan hari ini terus berjumpa di Bangi. Ceh wah,,, senang buat perancangan kan...

Banyaklah cerita keluar. Lepas satu nama satu nama keluar. Setengah aku kenal, setengah tidak. Apa taknya aku bukan nya famous pun masa sekolah. Aku kenal gitu-gitu aja some of the name, tapi seronok dengar cerita pasal mereka dulu-dulu. Si Ana yang paling banyak cerita. Memang dari dulu lagi aku suka dengar dia bercoloteh. Kalau dia diam memang payah lah aku nak ngam dengan dia sebab aku ni pun pendiam juga. Lambat nak warmup....

Masa kat Bangi tadi, dia orang sesat lah. Sepatutnya jumpa kat parking lot Mc Donald tapi boleh lah terbabas sampai ke Giant. Nasib baik lah rumah aku tak jauh dari situ. From Giant aku bawa dia orang makan kat PappaRich. Sejam lebih kami kat PappaRich sebelum bergerak ke rumah aku.

Hehe....one common thing that we have, semua sakit lutut. Baik yang kurus mau pun yang gemuk. Lepas tu dok pakat nak sama-sama kayuh basikal petang-petang. Kata Ana eh, "Buek sorang sorang tak best. Ada kawan baru semangat."

Aku sengih dan Jee jawab. "Buek eh den update kata kayuh basikal tapi sobonar duduk tengok tv. Macam mana?"   Yang pasti tiada jawapan. Plan untuk kayuh basikal itu amat lah bagus. Mana tau boleh hilang sakit lutut dan turun berat badan...

Dia orang tak lama kat rumah aku. Pukul dua lebih, dia orang dah gerak nak balik ke Subang Jaya and Kelang. Memandang mereka tak tahu jalan, aku bawa dia orang halfway sehingga ke Silk Highway. From there they know how to reach their destination.

Ana, Jee thanks for coming to Bangi. It was a pleasure to have both of you to my humble abode. Hope to see you again and you are always welcome to my house. Y
up...Till we meet again...

Salam.








No comments:

Post a Comment