Thursday, December 19, 2013

Hari Pertama Dah Pening

Hari ini hari pertama bergelar pesara... Baru setengah hari duduk rumah dah pening kepala dengan kerenah anak anak aku, especially si Zaara. Ada aja yang tak kena dan yang dia nak. Agaknya dia nak balas dendam kot.

Pagi lagi dia dah masuk bilik aku, Siap tanya hari ini kita nak buat apa, nak pergi mana dan macam macam lagi. Aku jawab, "Nak duduk rumah. Ibu penat."

Dia tak puas hati. Siap ambil kertas tulis akitiviti akitiviti yang dia nak buat. Last sekali duduk rumah. Tak kemana. Keluar pun kejap beli aiskrim kat MacDonald.

Si Zaki dan Amir pun bising. Cuti sekolah dah nak habis, kita tak pergi mana mana pun. Jom lah kita keluar. "Kita pergi main bowling nak?" saran Amir. Aku diam sebab aku tahu memang tak lepas lah nak keluar ke shopping mall atau ke mana mana. Menteri Dalam Negeri akan menggunakan vetonya.

Satu hari ini aku tengok memang kesian budak budak tu. Penat tengok tv, keluar main dengan kucing, penat main kucing, tengok tv balik. Tak pun naik atas main PS3 sekejap. Pastu turun balik tengok tv. Aku yang tengok dia orang pun pening. Restless.

Nak ke padang petang tadi tak boleh. Hari gelap dan hujan.  Kalau tak boleh lah dia orang main bola ke atau main whatever to release their energy. Ini tidak. Terperap dalam rumah. Last sekali tengok drama kat TV3. Kalau macam ni aku pun boleh terjerat tengok tv. Oh No... I need to do something to avoid watching all these dramas.

Sesungguhnya, baru sehari aku dah mula rasa bosan duduk rumah. Bosan sebab mungkin aku hari ini betul betul lepak. Tak buat apa. Yang best aku rasa dapat tidur petang. Lama tak rasa nikmat tu... tapi tak boleh di amalkan.

Aku juga kena mula start my plan for my project. Idea dah melimpah ruah, dah buat mind mapping tinggal nak convert to proposal aja. Yang ini aku ada malas sikit. Sebabnya aku tak tahu macam mana nak tulis. Susah.. Kena minta Ami atau Bang Ngah tolong bagi idea macam mana nak buat ni.

Doa doakan lah aku berjaya menyiapkan proposal aku dan dapat mereliasasikan impian aku. Doakan aku tak bosan duduk rumah dan doakan aku rajin nak update resume aku yang dah lama tak di update. Oh my memories... can I remember what I have done in 17 years?

Okaylah
... chao dulu..


4 comments:

  1. Part about Zara at the beginning tu, sama sgt cam Elis. All the best with your proposal!

    ReplyDelete
  2. Zai, lets see how long before your children tell you to go back to work..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh kita tengok how long before aku yang tak sabar nak kerja...

      Delete