Friday, December 13, 2013

Kesian nya Dia...

Aku kesian betul dengan siDia tu. Cukuplah aku panggil dia sebagai siDia. Mungkin setengah orang
akan kenal siapa dia sebab tak susah nak tahu siapa orangnya.

Aku kesian tengok tak ada siapa pun yang bagi farewell kat dia. Bila petang tadi aku dapat dua invitation, satu untuk aku dan satu lagi untuk kawan aku, aku rasa tak sedap hati. Lalu aku bertanya pada sidekick aku, "Bila nak belanja si Dia lunch?"

Lepas tu baru lah masing masing sibuk berdiskusi bila nak bawa si Dia lunch. Ada yang kata dah bagi hari tu, Aku jawab balik, itu bukan kah department meeting cum lunch? Akhirnya masing-masing setuju untuk bawa dia makan.

Aku juga cakap kat depa, si Dia last day hari Isnin, tapi hari Isnin dia orang nak bawa aku makan. Aku kata kat dia orang, bagi lah slot aku. Aku tak kisah... tapi dalam hati mau tak kisah..

Maka si mata biru pun teruslah  call si Dia untuk confirmkan samada dia available tak Isnin nanti. Member jawab ok, so setlah lunch dengan si Dia hari Isnin nanti.

So untuk aku bila pula?...... ada someone bagi brilliant idea... kita buat makan-makan sambil karaoke. Ah....plan nak berkaraoke ni dah lama tapi masing-masing sibuk maka tak berkesempatan nak pergi. Jadi Isnin petang tu, kalau jadilah pergi kami akan ke Red Box untuk makan-makan cum menyanyi.

Hah... aku bukan pandai pun menyanyi. Merosakkan lagu adalah tapi memandang ini mungkin kali terakhir kami berkumpul maka aku turutkan. Lagu apa nak nyanyi aaa?

Berbalik pada si Dia, dia ni sebenarnya baik orangnya. Tegas dan tak suka kerja cincai bocai.  Ramai orang tak suka dia sebab ketegasan dia. Aku mula-mula dulu bengang juga dengan dia tapi dah empat tahun bersama, jadi tahu lah aku macam mana nak handle dia.

Pernah dua tahun yang sudah, dia jerit kat aku sebab proses tak betul. Satu floor dengar tapi aku sengih aja sebab benda baru. Macamano nak buek. Tak ada siapa yang tahu macam mana nak handle exception to the process. Bila ditanya no response so tak ada lah aku buat. Lagi pun dia stress masa tu..berlambak-lambak masalah kat meja dia tu.

Tapi dia datang minta maaf kat aku lepas tu. Aku ni jauh lebih tua dari dia dan dia juga tahu aku ni macam walking library kat tempat aku tu. Semua orang kalau tak pasti pasal process ke, mesti datang cari tanya aku. Kadang-kadang rimas  aku sebab kena menjelaskan perkara yang sama berulang kali.

SiDia ni sebenarnya banyak backup staff dia. Orang tak tahu apa dia dah buat untuk tolong staff dia. Macam mana dia fight untuk kepentingan staff dia. Aku tahu sebab aku work closely with him on some of the mattes. Jarang aku jumpa boss macam ni.

Setengah boss huha huha dengan staff tapi bila sampai kepentingan staff, buat-buat tak tahu. Lepaskan tempolok sendiri. Tapi boss macam ni lah menjadi kesukaan staff-staff sebab boleh bergurau senda tapi hakikatnya, boss ni amat tak boleh di harapkan.

Apa-apa pun aku harap siDia akan terus berjaya dalam kerjayanya. Aku tahu dia banyak contact, jadi aku tahu dia pasti boleh dapat jawatan yang di idamkannya. Bagi aku, aku nak relax dulu.. Nak bermain dengan anak-anak dan menjadi fulltime housewife. Boleh ke ni, Zai? Insya Allah.....

Good Luck, boss... May our path cross again.




No comments:

Post a Comment