Wednesday, October 27, 2010

Marilah membaca

Jam menunjukkan pukul 2 petang. Aku baru balik dari makan tengahari dekat Kelantan Delight. Best makan kat situ. Nasi kukus dengan air durian belanda. Punyala sedap. Sekarang ni aku mengantuk gila.

Sambil menulis ini, mata aku rasa berat sangat. Dahlah cuaca diluar redup aje,lagi tambah mengantuk, tapi aku tak boleh tidur. Aku ada meeting pukul 3 petang nanti. Tak tau lah apa yang nak dibincangkan. Aku tunjuk aje slide aku. Harap-harap dia orang senyapla.

Aku rasa aku ngantuk sebab letih. Dua malam berturut-turut aku tidur lambat. Pukul 1 pagi aku baru tidur bukan buat kerja pun tapi mata ni tak nak tidur. Selalunya bila aku tak boleh tidur, aku akan keluarkan lah lappy kesayangan aku dan godeklah ke internet. Kadanng-kadang melawat kawan alam siber, kadang-kadang baca buku cerita.

Bercakap pasal membaca ni, aku memang terkenal lah dikalangan keluarga aku sebgai kaki membaca. Kemana aku pergi, ada saja buku cerita yang aku bawa. Bukan apa, bila jam lama sikit boleh lah membaca dulu. Walaupun aku suka membaca dan rajin membeli buku untuk aku dan anak-anak aku, aku tengok, anak lelaki aku semua kurang suka membaca. Kenapa agaknya ya? Buku pilihan dia orang. Aku rasa, kalau kurang membaca susah nak buat karangan sebab kreativiti tak ada. Macam mana nak galakkan dia orang membaca ni?

Aku taknak lah umpan dia orang dengan hadiah. Habis baca dapat hadiah. Eish! Aku rasa konsep tu salah. Nanti sampai dia tua dia nak hadiah atau upah bila buat sesuatu. Susahkan kalau didik anak macam tu. Jadi apakah cara terbaik untuk mengalakkan anak-anak membaca?


No comments:

Post a Comment