Sunday, October 24, 2010

Bila Hujan Turun....

Minggu lepas aku complaint pasal hari panas dan hari ini hujan pun turun dengan lebatnya. Entahlah mungkin complain banyak kot, jadi petang semalam, hujan lebat. Malam tadi hujan juga tapi tak lah lebat dan pagi ini dalam pukul 8 lebih, hujan pun turun dengan lebatnya.

Anak sulung aku ada kelas tuisyen. Dia pergi dengan kawannya. Apa lagi budak lelaki di redahnya hujan walaupun hujan turun mencurah-curah. Tak macho agaknya kalau pakai payung. Pukul 9.10, aku pun keluar dengan my little girl naik kereta menuju kearah Bangi. Sepanjang perjalanan hujan lebat.

Tapi alhamdulillah lah, bila kelas habis, hujan pun berhenti. Aku sampai rumah, terus lah sidai kain yang dah siap dalam washing machine. Walaupun hujan dah berhenti, matahari keluar samar-samar. Hari masih mendung. Aku harap panas berpanjangan lah agar kain ku kering.

Aku suka juga kalau hari hujan terutama kalau sebelah petang. Hari akan sejuk, pokok-pokok, rumput-rumput dan semua kehidupan menari kegembiraan kerana dapat minum dan mandi. Jadi kalau hujan pada petang hari dan hujung minggu, aku tak lepaskan peluang untuk tidur. Recharge battery setelah penat bekerja. Bila hari hujan aku selalunya tak pasang air cond. Kurangkan penggunaan letrik.

Tapi aku teringat masa aku kecil-kecil dulu bila hujan petang, mak aku akan buat kuih kodok cicah dengan chili sos. Air pulak air kopi 'O'. Bestnya..Kami sekeluarga berkumpul dekat meja makan dan bercerita. Mak dan ayah aku sabar melayan kerenah kami. Aku rasa nak aje putar balik pergi ke waktu itu tapi apa kan daya. Yang tinggal hanya kenangan sahaja...

Okaylah..sebelum aku malalut seterusnya, aku chao dulu. Aku ucapkan selamat berehat..Salam.

No comments:

Post a Comment