Friday, October 22, 2010

Meluntur Buluh Biar Dari Rebungnya

Hari ini, aku sibuk. Dari masuk office sampailah nak balik, aku masih lagi sibuk. Apa taknya bila buka email, surat dari big bos sudah menunggu minta sesuatu. Apalagi hari ini pulunlah cari data. Pukul enam baru habis. Phew..lega tapi aku masih lagi kena bawak balik ke rumah kerja minggu ni. Aku selalunya cuba elakkan bawa balik kerja. Bawa balik komputer takpa sebab aku nak mengekses twitter dan facebook aku.

Dulu masa aku mula kerja dengan syarikat ni, hari-hari aku balik lewat. Maklumlah umur muda, tenaga banyak, ideapun masih banyak. Sekarang ni, kalau boleh nak relax aje kat office.Walaupun aku relax, aku tetap habiskan kerja sebelum balik. Aku balik selalunya 6.30pm. Nilah gara-gara dah biasa balik malam, tak reti aku nak balik awal. Kalau balik awal macam ada yang tak kena.

Bila dah tua ni,aku rasa baik aku habiskan masa dengan anak-anak. Aku taknak tiba-tiba anak aku dah besar, Rasa rugi tak dapat bersama mereka, melihat telatah dia orang yang sedang membesar ni. Heh! Kadang-kadang aku gelak sendiri bila tengok dia orang bergurau dan kadang-kadang aku geram kalau dah mula mengadu.

Aku jenis yang relax. Jadi aku tak kisah dia orang nak main ke, bergusti ke asal jangan nangis. Bila tiba masa belajar, mesti belajar. Jangan nak ngelat. Ada benda aku tak kisah dan ada benda aku very particular. Aku very particular kalau homework tak siap, kalau time belajar tak duduk belajar sebab masa itu lah aku akan duduk sama dia orang. Go thru dengan dia orang apa yang dia orang tak faham. Sembahyang lagi satu. Jangan nak ngelat. Memang kena.

Masa kecil lah kita kena didik anak. Bak kata perpatah melayu, "Meluntur buluh biar dari rebungnya" dan juga mak aku selalu cakap, "Anak bak kain putih. Apa yang kita corakkan itulah yang dia jadi." Berpegang pada pepatah itu dan juga pesanan mak aku, aku cuba didik anak aku sebaik-baiknya. Aku taklah nak dia orang tu brilliant tapi kurang budi bahasa. Biarlah semua nya serata, pandai belajar dan agama, berbudi bahasa, sayang menyayangi dan tolong menolong.

Apa kata korang? Ada apa-apa yang aku tertinggal tak? Sharelah pendapat korang kat sini...

No comments:

Post a Comment