Monday, November 1, 2010

Pening kepala aku hari ini .....

Hari ini aku betul-betul busy tapi aku masih boleh masuk ke alam siber melawat kawan-kawan aku. Aku kalau buat kerja memang begitu. Tak boleh focus satu benda aje. Aku multitasking. Aku busy bukannya apa. Pagi ini aku dapat satu e-mel dari maharani yang ditujukan pada bebarapa orang tapi e-mel tu khas di tujukan pada Y and Z. Z tu akulah.

Kalau maharani hantar e-mel, maknanya soalan cepu emas. Nak jawab kena fikir betul betul, kena baca kitab dulu. Dah baca masih belum boleh jawab soalan cepu emas tu, aku kena rujuk pulak ke mahaguru. Lepas mahaguru terangkan barulah aku nampak seterang-terangnya macam mana nak jawab soalan cepu emas tu.

Jadi aku bukalah emel aku, tulis sikit, aku padam. Tulis lagi aku padam. Aku masih tak dapat nak buat karangan yang akan mudah difahami oleh maharani. Maklumlah kalau dia faham bahasa aku, bolehlah terangkan dengan sejelas-jelas tetapi dia kurang penguasaan bahasa aku. Sampai pukul 7 malam masih belum dapat mengolah dengan baiknya jadi aku lupakan hasrat aku nak menjawab maharani.

Bila aku angkat muka aku, aku tengok keliling aku kosong. Yang ada sekumpulan mutiara hitam yang langsung tidak faham bahasa aku. Aku tengok jam dah pukul 7 malam. Patutlah tak ada member aku lagi. Aku pun tutup emel aku dan pack komputer aku.

Baru aku melangkah turun tangga pejabat, tiba-tiba macam-macam idea datang macam mana nak jawab solan cepu emas itu tapi aku dah jalan menuju ke kereta. Aku tak kuasa nak patah balik. Sambil aku berjalan ke kereta, aku terpikir alangkah baik kalau aku tahu bahasa maharani aku atau menguasai satu atau dua lagi bahasa.

Yang aku tahu bahasa utama kita dan juga bahasa Inggeris. Dulu aku adalah ambil bahasa Sepanyol. Aku belajar setakat nak lepas ujian. Memang luluspun dengan jayanya. Sebab tu aku tak berapa ingat apa yang aku belajar. Yang masih aku ingat ialah "Como se yama?", "Adonde eres tu?", "Vamos", "Uno Dos Tres, Quatro.." Rasanya kalau aku pergi Sepanyol atau negara Latin Amerika bolehlah berkomunikasi sikit-sikit.

Bila aku tengok pula anak-anak aku, hmmm, mereka tahu satu bahasa aje. Suruh cakap bahasa Inggeris bukan main susah. Macam ada emas dalam mulut dia orang. Aku kena galakkan dia orang ni bercakap dalam bahasa Inggeris. Bukan apa, ada kelebihan kalau kita dapat menguasai lebih dari satu bahasa ini. Kalau tahu lebih dari dua lagi bagus...Hmmm..bahasa apa pula aku nak belajar ni? Korea?Jepun? Apa kata bahasa Arab!

Jadi aku syorkan ambillah peluang menguasai lebih dari satu bahasa sebabnya ia akan memberi kita kelebihan terutama masa bekerja. Betul tak? Fikirlah ya..sementara itu aku chao dulu..Salam...

No comments:

Post a Comment