Saturday, September 7, 2013

Hari yang Selebet

Arghhhh...... Dah dekat nak habis makan baru aku perasan yang aku berpakaian palinglah selekeh. Yalah makan kat luar dan orang ramai pula tu...
 
Hmmmm.... sebenarnya masa tu aku baru keluar dari hospital. Sepatutnya cik abang datang awal tetapi dia datang lepas Isya'. Dah lah lambat, lepas tu bawak pulak budak-budak ni. Heh mungkin dia bawak sebab nak suruh angkat barang aku kot.

Dahlah dia datang lambat, dia bawa pula anak-anak dan MIL. Ini aku dah nak balik ni. Sebelum tu mana dia nak bawa. Aku pun tak bagi sebab bising.

Dia datang dengan membawa kereta kegemaran dia. Kereta yang dah berumur sama dengan anak kedua aku. Pergh.... bengang. Macam mana nak muat ni. Ya lah kalau empat dari enam orang saiz masing-masing besar, boleh ka muat?

Sebab tak puas hati, aku pergi tanya. "Muat ke ni?" 
"Muat. Tengoklah macam mana I buat."

Aku pun dengan selamba dog, buka pintu depan masuk dan perhatikan macam mana dia nak buat. Lepas sorang-sorang dia atur masuk. Muat. Memang muat tapi macam sardin le. Budak-budak tu pun bisinglah. Tak selesa.Tak dapat duduk dan berbagai jenis komen boleh dengar.

Sebab kesian dengan budak-budak tu, dan kepala pun dah pusing, aku pun selamba membuat satu statement yang memang tidak di gemarinya.

"Grandis kat rumah tu buat hiasan ke?" 

Member nampak bengan walaupun tersengeh. Dia pun memandu perlahan-lahan menuju ke Bangi dari Kajang. Kenalah kan sebab dah sarat dan lagi pun kereta dah uzur.  Kalau laju-laju kan ada yang terantuk ke, terlambung ke atau kereta tu patah ke. Halfway kat Bangi dia decided nak pergi makan. Oklah. Aku pun nak makan gak. Walaupun dah di beri makan kat hospital tadi tapi mana lah sedap. Makanan hospital. 

"Kita pergi Seksyen 15 ya." Tak da bantahan so perjalanan di teruskan ke Seksyen 15, his favorite mamak restoran.  Aku ingatkan, malam-malam Jumaat orang tak ramai tapi sangkaan ku meleset. Restoran tu hampir penuh. Penuh dengan students. Kami pun carilah tempat duduk dan dapatlah duduk kat dalam.

Duduk aje, bau bawang. Sudah.. Aku bukan suka pun bawang, tapi dah tak ada tempat aku duduk je. Seperti biasa aku akan di kelilingi oleh anak-anak aku. Masing-masing sibuk bagi update. Yalah ibunya tak ada kat rumah dari hari Rabu lagi. Lepas dengar update dia orang aku pun menatap skrin talipon aku balik. Aku tak peduli orang dah.

Halfway through, aku tersedar yang aku berpakaian amat lah tak sesuai untuk berada di restoran. Kat rumah oklah. 


"Ya Allah!!!Ibu pakai macam ni aje?" 

Aku pandang sekeliling ku, semua pakai kemas dan cantik. Tak macam aku. Selebet. Zaki, anak aku yang suka membahan orang pun menyampuk. "Selekeh. Palinglah  selekeh."

Rasa aku nak luku aje kepala dia. Nasib baik dia duduk across dari aku. Kalau tak memang dah kena.

Apa taknya. Pakai seluar sukan yang paling lusuh, t-shirt berlengan pendek di cover dengan kemeja lusuh. Tudung pulak main pakai aje. Sebenarnya tudung tu je aku bawak ke hospital. Tak pakai anak tudung. Jadi rambutku pun mula lah nak melihat dunia. Amatlah tak matching dan tak selesa.

 Aku langsung hilang selera nak makan. Maggie sup yang aku idamkan aku bagi pada Amir yang memang sedang menunggu.

Bila nak balik, segan juga aku nak jalan keluar. Tapi nasib baik masa tu pinggang aku memang tengah sakit, jadi aku jalan perlahan-lahan. Bukan berlakon tapi memang kenyataan. Silap pusing terus kaku - sakitttttttttttt.......

So bila sampai rumah, aku telan pain killer dua biji dan terus naik katil. Ingat kan terus tidur tapi mata aku tak mau berkerjasama. Terkebil-kebil memandang siling. Nak tak nak, aku capai buku Hlovate aA+bB dan bacalah sampai pukul 3 pagi. Bila mata dah mula nampak double and triple baru lah dapat tidur. Tapi tak lama kan... Subuh pun menjelma. Lepas subuh, aku sambung tidurku... Happynya......

No comments:

Post a Comment