Thursday, September 26, 2013

Two-In-One

 Salam. 

Perbualan semalam antara aku dengan office mate aku membuat aku berfikir sejenak. Yalah especially bila umur pun dah meningkat, maka banyak lah perubahan yang patut di buatkan.

Selalunya, aku akan solat Asar awal so that bila waktu balik, boleh terus balik. Yalah selalu practice solat two in one. Lambatkan zuhur awalkan  Asar. Tapi semalam tak macam tu.. Semalam awal zuhur. Awal tak awal dalam pukul tiga lah...

Ingatkan nak buat Asar dalam kul lima, tapi dek ralit buat kerja, ralit mengadap FB dan twitter and whatsoever dekat lappy tu, tiba-tiba jam dah kul 6 petang. 

"Eh.. dah kul enam," kata seorang member.
"Aku nak balik lambat sikit hari ini," jawab ku perlahan.

Aku pun continue dengan kerja ku. Tak sedar hari dah nak masuk senja. Yalah mana nak sedar, jam tak ada, tingkap pun jauh. Eh! Mana nak tengok jam. Tak pakai pun jam. 

Sedang aku leka mengupdate FB aku, tiba-tiba Cik Wan tanya. "Dah solat Asar, Zai?"
Aku tengok jam kat phone aku dah pukul 6.40petang tapi orang masih ramai kat office.

Aku jawab, "Belum. You?"
"Belum juga. Jom."
"Okay, give me 5 mins to finish this."

Lima minit jadi 10 minit dengan nak shutdown and pack my lappy. Aku tengok jam dah 6.50 petang.

 "Wan, maghrib sekali?"
"Ahh...," sambil tengok jam, "kena ni. Tak sempat kalau balik."

Kemudian, Cik Wan yang berdiri sebelah Cik Jue datang kat aku.

"Kita ni hajah apa aa, Zai. Asyik 2 in 1 aja. Either Zuhur dengan Asar atau Asar ngan Maghrib."
Satu soalan pada ku. Aku pandang Hajah Yati di depan ku. Sengeh sebab memang kebiasaan kami.

"A'ah,Wan. Bila kita nak berubah ni... Hajah apa lah kita ni," sambil geleng kepala.

Terasa selama ini lebih mementingkan kerja dari melaksanakan tugas dan tuntutan illahi. Patutnya itu yang kena dahului. Ini tak. Kerja, meeting dan ntah apa-apa yang di pentingkan. Konon nya nak jimat masa bila buat two-in-one ni. Memang jimat lah di dunia tapi kat akhirat, selamat ke?

Bila fikir-fikirkan kena berubah immediately ni. Tak boleh main-main dah. Umur pun dah tua, rumah kat pergi, kubur kata mari...

So kawan-kawan yang suka buat two-in-one, ayuh kita tukar. Kita buat one at a time. Lagi berbaloi kan. Setiap tapak menuju surau akan mendapat ganjarannya, dan tiada gosip yang boleh membuat kita dapat negative points. Abis solat, terus bangun dan menapak semula ke meja kita. 

Jomm.....








No comments:

Post a Comment