Wednesday, January 1, 2014

Akhirnya, berpisah juga kita....

Hari ini aku ke KL. To be specific pergi KL Sentral untuk tukar rate plan mobile phone aku. Hari ini adalah hari terakhir aku bergelar pekerja Maxis setelah 17 tahun berkhidmat di sana. Penuh kenangan.

Phone pertama aku adalah dari Maxis. Phone Nokia yang besar gedabak tu dan warna dia warna kuning. Pada masa itu, Maxis best... bagi phone kat setiap pekerja dia. Aku rasa itu lah phone yang pertama dan terakhir dari Maxis.

Sepanjang jadi pekerja dia, banyak phone benefit yang aku dapat. So hari ini aku terpaksa lah melepaskan semuanya. Sejujurnya, walaupun aku dah tengok plan-plan yang ada, tapi aku tak lah faham sangat. Jadi aku nekad suruh consultant tu terangkan kat aku.

Memandangkan aku pergi KL Sentral, aku cari lah member untuk jumpa for lunch. Ia lah bukan senang aku nak lepas ke sana lagi. Jadi aku janji jumpa dengan Kam, Yati and Roslinda. Yang confirm datang Kam. Seorang pun seoranglah... janji jumpa member.

Aku pergi dengan Amir. Actually, Zara nak ikut tetapi di sebabkan aku bawa kereta Golf aku, dia tak nak ikut. Dia kata dia tak suka naik kereta tu. Pening kepala dia. Heh! Kereta yang tiga lagi tu tak lak dia pening. Mungkin ibu dia bawa laju kot... hmm...perasan kejap.

Aku sampai KL Sentral 10 minit sebelum 12 tengahari, dan kami janji jumpa sama ada di Chile Expresso atau Olive. Last minute aku decides to pergi Olive. Sampai-sampai, Kam dah ada menunggu. Yang lagi dua tu masih tersangkut dengan meeting dan urgent work.

So kami boraklah dulu sambil tunggu Yati dan Roslinda dan order lah air dan mushroom soup dia. Pheww... mushroom soup memang tak sedap langsung hari ini... Bila aku kenang balik, mushroom yang sedap selalu aku makan tu dekat Barbara Cafe... tetapi di Olive, dulu-dulu not bad lah. Mungkin tukar Chef kot.

Tak lama kemudian, Yati sampai dan di ikuti oleh Roslinda. Apa lagi bertambah rancak lah perbualan kami. Amir yang duduk sebelah aku nampak bosan. Duduk dengar aja apa orang cakap. Yang si ibu, tak sedar diri bila dah jumpa member.

Lepas satu topik ke satu topik kami bualkan dan akhirnya dekat pukul 2 petang baru kami bergerak keluar menuju destinasi kami. Aku dan Amir menghala ke KL Sentral semula. Destinasi pertama ialah kaunter jualan Touch & GO. Aku punya kad dah lama tak claim rebate, so hari ini dapat banyak... Senyum lebar aku.

Tak lama aku tunggu kat Touch and Go. Lepas Touch and Go , kami pergi ke Maxis Center. Hoho... ada kerusi di sediakan. Boleh duduk. Tapi sebelum tu, aku ambil number. Ingatkan lama kena tunggu. Tak sampai setengah jam aku tunggu sebelum aku di panggil.

Heh! Sampai depan kaunter, aku cakap nak tukar rate plan. Budak tu cakap mana surat dari HR? Surat dari HR? Aku pening kejap. Dalam hati ada ke surat dari HR. Tak ada pula HR cakap kena bawa surat... Tiba-tiba aku teringat satu email dari HR dan ada few attachment. Cepat-cepat aku bukan gmail aku dan aku tunjuk beberapa email from HR. Yang mana satu? Dia pun baca... dan last sekali dia suruh hantar satu surat from HR yang menunjukkan hari akhir aku di Maxis.

Lepas tu mula lah sessi memilih rate plan baru... Aku masih kekalkan line sebelum ini sebagai supplementary line aku... sebabnya kedua-dua tuan punya nombor tak senang. Jadi aku suka hati memilih plan dia orang. Untuk aku masih lagi simpan unlimited data plan aku dan aku ambil talk plan RM28. Hah! Aku bukan suka cakap dalam phone pun. Surfing aku suka... cakap tak suka.

Untuk dua line lagi, satu aku ambil Talk Plan RM48 sebab hubby aku dia guna hanya purely untuk call dan SMS. Phone canggih dia tu tak pernah pun di gunakan untuk surfing atau layan youtube. Jadi plan itu lah yang sebaik-baiknya untuk dia.

Untuk Syafiq, aku ambil kan dia Surf More untuk RM30 with monthly allocation 1GB. Heh! cukup tak cukup nasib lah kan... nanti kita observe your usage ya Syafiq. Aku terminate aku punya broadband, tapi aku kena pula ke KLCC untuk pulangkan modem yang dah outdated tu. Kalau tak pulangkan kena penalty RM200. Daripada bagi maxis, baik aku guna untuk beli buku ke, makanan ke....

Last sekali aku jadikan line Amir as my suppline dan ambil same package as Syafiq. Sengih dia bila aku ambil postpaid plan tuk dia... Lepas itu, aku minta new sim card tuk dia sebab dia pakai iPhone 5s. Pheww... member berseri-seri muka dapat sim card baru untuk iPhone 5s dia. Dia dah tunggu seminggu untuk sim card tu.

 Bila dah settle tukar plan, aku dapat dua sim card baru. Satu untuk phone aku dan satu untuk iPad mini aku... Dia kata benda tu akan di activate dalam 24 jam... Nantilah bila dah tak ada signal baru aku tukar kad aku. Sekarang ni masih pakai simcard lama...

Keluar dari Maxis Center, singgah pula kat kedai talipon dan membeli accessori phone. Alang-alang dah dekat situ, aku pun tukarlah baju untuk Samsung aku. Selain baju, aku tukar screen protector yang tebal sikit. Bila semua dah di tukar, cantik pula phone aku. Nampaknya iPhone 5s gold color tu tak akan di gunakan lah dalam jangka masa yang terdekat ni. Biar lah dia duduk diam diam dalam almari itu. Bila aku dah bosan dengan Note2 aku ni, baru aku tukar ke iPhone 5s aku tu... Pembaziran kan...

Okaylah... ni dah masuk tahun 2014... Aku ucapkan Selamat Tahun Baru dan semoga mendapat apa yang di idamkan....

Wasalam.

No comments:

Post a Comment