Wednesday, January 15, 2014

Don't judge book by its cover

Hahaha.... Amir aka Si Techie sedih. Sedih kerana iPhone 4s dia telah ku jual. Baru aku tahu yang dia ni very attach dengan barang -barang dia. Masa aku cakap nak jual dulu, dia tak kata tak boleh. Kalau tak boleh pun, aku bagi boleh. Bukan dia beli pun. Lagipun itu asalnya phone aku.

Aku jual phone ni sebab Amir dah ada yang baru. Aku tak nak kena query by PM kenapa beli phone baru sedang iphone 4s tu masih boleh dipakai. Bukan aku saja suka-suka beli pun tapi aku kan Ms. Gadget... aku tak tertahan dengan godaan iPhone 5s tu.  Lagipun itu belian terakhir aku sebagai pekerja syarikat hijau itu.Lepas ni tak ada lah sesuka hati aku ganti phone baru.

Aku jual pun bukan pada orang yang aku tak kenal. Aku jual dekat tutor dia, Si Nad. Nad ni anak-anak aku dah anggap macam kakak. Heh! Aku pun anggap dia macam anak dah. Peramah orangnya. Aku tahu phone tu akan di jaga oleh Nad.

Jadi semalam Nad datang ambil phone dia. Pagi tu sebelum aku restore to factory setting, Amir cepat-cepat ambil gambar phone tu. Untuk kenangan katanya. Lepas restore tu aku suruh lah Amir, yang memang pemalu dengan Nad, untuk ajar Nad serba sedikit about iPhone. Amir ni lebih terer dari aku bab-bab ni..

Lepas ambil phone, Nad dengan member-member dia pergi ke Mid Valley. Nak cari barang katanya. Orang muda kan.. Masa cuti keluarlah. So masa dekat pukul lapan, aku tengok ada Whatsapp dari Nad cakap duit dia kena curi kat Mid Valley.

Dia hantar message tu dekat pukul enam petang. Hampir dua jam kemudian, baru aku response... bukan on purpose tapi phone aku dah jadi hak milik si Zara. Susah aku nak access phone sendiri.. Cukuplah pasal phone aku, now let's focus on the missing purse...

Nak tau kat mana duit dia kena curi? Kat dalam surau.  Of all the places. Ya lah... kita selalu beranggapan yang this is the safest place. Tapi ada juga yang menggunakan tempat ni nak buat jahat.

Dia tinggalkan beg dia sebelah perempuan yang berpakaian tudung labuh masa dia pergi ambil wuduk. Yalah dah lah dalam surau, sebelah perempuan bertudung labuh, so dia rasa safe lah nak tinggalkan beg dia. Safe ke?

Hmm.....Habis berwudu' dia pusing dan tengok zip beg dia dah terbuka. Perempuan yang ada sebelah beg dia pun dah hilang. Hish bukan nak tuduh tapi the chances that the lady ambil beg dia tu adalah quite high... 

Hmmm... ada pengajaran dari musibah ini. Kita kena lah lebih berhati-hati. Never judge a book by its cover. Tak semestinya orang yang bertudung labuh dan berjubah tu semua baik. Dan tak semestinya yang berambut punk dan selekeh itu jahat. Setengah tu menggunakan penampilan begini untuk menipu dan mencuri.  Betul tak? Aku harap kawan-kawan aku yang berjubah dan bertudung labuh tak marah aku...

Bebalik pada Si Nad, nasib baik tak banyak yang hilang. Dia dah bershopping dulu dan tinggal baki sikit dalam purse. Dan Alhamdulillah kedua-dua buah phone dia tidak di ambil sekali. Tapi aku rasa jenuh juga dia nak call bank untuk cancel ATM card dia yang kena ambil dan buat lapuran police.

Whatever it is, aku harap Nad dah dapat new card for her ATM. Kalau tak susah nak kemana-mana dan makan bila $$$$ ni tak ada...

By the way, hari ini genap umur Zara Alisya Shakira lapan tahun. Esok aku cerita pasal my Drama Queen..




No comments:

Post a Comment