Monday, January 6, 2014

Aku, Buku dan Anak-Anak

Petang tadi aku habis baca buku Cinta Kau dan Aku oleh Siti Rosmizah. Hah! Aku bukan book
reviewer so tak ada lah aku nak tulis berjela jela pasal buku ini,tapi aku nak cerita pasal aku, buku ini dan anak-anak aku.

Aku tertarik dengan buku ni di sebabkan cover buku tu. Gambar kasut dan cap menarik perhatian aku masa aku menunggu anak-anak aku beli buku sekolah. Alasan aja kan... Bila aku baca blurb buku ini dalam hati aku kata menarik. Funny and has element of sadness in it. Jadi aku masukkan buku tu dalam bakul yang memang sudah ada beberapa buah buku yang lain.

Ia kisah Farisya. Heh... nama Farisya ni membuat aku teringat akan seseorang yang aku suka stalk dekat twitter. Budak yang pada aku jenis lepak sikit... begitu juga dengan Farisya dalam buku ini. Nur Farisya Iman, namanya dan dia seorang yang tomboy.

Farisya suka memakai jeans, t-shirt di dalam dan kemeja yang tidak di butangkan di luar dan topi di kepala. Orangnya putih dan cantik. Karakter ni mengingatkan aku pada Fatia yang berlakon dalam cerita Diandra.

Farisya pergi meminta kerja di syarikat FF Holding sebagai driver pada Farish Hakim. Di singkatkan cerita si Farish sudah jatuh hati dengan Farisya dan semasa ibu si Farisya sakit lemah jantung, ibunya telah meminta si anak kahwin dengan bosnya. Si anak tak mau and plan lain sementara si ibu dan si bos sudah plan lain..tapi thru manipulation akhirnya si bos kahwin dengan si driver....and as always lah cerita novel melayu mesti ada tukang kacau... kali ni adik ipar dan bekas tunang si Farish.. The two devils..

Pada mula cerita, aku baca memang best. Aku suka dengan Farisya. Tough and can handle things on her own. Suka mengenakan orang tetapi ada masa keanak-anakan. Three quarters into the book, sudah mula babak-babak sedih.

Aku malas baca babak sedih depan anak-anak aku. Dia orang akan siap make fun of me.. True enough, Zara caught me. Masa tu tak meleleh lagi air mata. Hanya linangan air mata aja. Bila Zara nampak, terus dia pasang antenna dan relay mesej pada lagi dua orang tu.

Apa lagi Zaki dan Amir pun naik tocanglah mengenakan aku. "Baca buku nangis, tengok tv nangis, apa lah ibu ni," usik mereka.  Aku jawab, "masuk habuk." Seperti biasa mana dia orang percaya. Dia orang tunggu sikit lagi sebab dia orang tau mesti ada lagi babak yang sedih,

Hah... bila dia nampak air mata melurut, Zaki terus buat announcement... "Ayah....ibu baca buku menangis," jerit dia. Aku jegil mata ku pada dia. Sengih aja dia.. Ah... alang-alang dia orang dah nampak aku pun membiarkan air mata ku melurut dengan laju nya.

Memang cerita ni sedih tapi dalam sedih ada tawa. Aku sedih bila sang suami termakan hasutan adik dan bekas tunang dia, yang menyebabkan betis Si Farisya terkena air panas dan dia di tolak hingga pinggang dia terhentak pada meja. Dia di perangkap dan di tuduh curang dengan kawan baiknya yang menyebabkan si suami hilang pertimbangan dan menceraikan dia.

Sudahlah di ceraikan oleh sang suami, dia juga keguguran akibat hentakkan yang kuat semasa di tolak oleh suaminya dan juga overdose ubat tidur yang di letakkan oleh barua the two devils... Siap yang tak sedihkan...

Tapi seperti kebiasaan ending novel melayu, dia orang happy and ada anak... untuk mendapat the happiness tu macam-macam lah dia orang kena lalui yang aku tak nak cerita.

Walaupun cerita ni buat akau sedih, aku nak ulang balik. Dalam banyak banyak buku aku ada hanya kurang dari sepuluh yang aku ulang. Maknanya buku ini best dengan aku lah kan...

Next ada dua buah buku yang aku nak baca... satu Tiba Tiba Dia Ada oleh Rehan Makthar dan Bukan Isteri Simpanan bu Mia Kiff. Dua-dua ini aku dengar best.. so aku harap tak menghampakanlah ya...




2 comments:

  1. Kak zai....citer nie dah lama there are 3 other novels by the same author.. cito dio mmg leleh2 airmatolah... aritu nampak dio ado buek novel baru..den maleh nak grab laie.. tau mesti leleh punyolah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau cerita ni dah lama dalam pasaran tapi baru tergerak nak baca buku dia. Ada lagi satu buku dia yang masih elok di book shelf and tak baca lagi.

      Delete