Friday, April 8, 2011

Pergilah periksa sebelum terlambat!

Minggu ni terlewat sikit nak post kat blog ini. Sepatutnya aku nak postkan update pada hari Isnin tapi disebabkan oleh beberapa sebab baru hari ini aku boleh. 


Bukan apa, pada hari Isnin hari itu, aku cuti. Asalnya nak bawa mak aku pergi Hospital Pantai tapi bila aku sampai rumah adik aku, dia tak jadi pergi sebab dia kata buang duit saja.


Heh! Mak aku ada kanser payu dara. Dia suruh aku rasa tempat yang ada ketumbuhan itu. Memang betul, terasa dan agak besar jugalah. Memandangkan aku dah tak jadi pergi hospital, aku duduk layan mak aku sampai tengahari.


Pukul 12 tengahari, kamipun pergi makan kat Chili di Mid Valley. Seronok aku tengok dia makan walaupun dalam kegirangan itu, aku teringat arwah ayah aku yang memang suka makan makanan western.


Aku habiskan sehari dengan mak aku dan aku hantar dia balik ke Seremban kerana pada hari Selasa tu dia ada temujanji dengan doktor kat Putrajaya.


Sah bila kakak aku hantar, doktor akan lakukan pembedahan pada mak aku pada hari Sabtu ni. Habis di buang walaupun belum tahap kritikal sebab doktor kata jika buang semua tak perlu buat 'chemo'.


Bila aku fikirkan semula, kanser ini dah macam satu kebiasaan. Ramai yang aku kenal pernah menghidap kanser. Ada yang dapat mengalahkannya dan ada juga yang kecundang. Ngeri bila mendengar seseorang kena. 


Memandangkan kedua-dua orang tua aku penghidap kanser, aku dan adik-beradik aku lebih berhati-hati sekarang. Kami dah berada dalam golongan risiko tinggi dan kami  kena buat buat pemeriksaan kesihatan dan mammogram setiap tahun. Huh! Tak boleh ambil ringan sekarang.


Aku juga sarankan, semua kaum wanita tak kira umur dan bangsa, pergilah buat pemeriksaan kesihatan ini. Jangan malu dan jangan takut habis duit. Penyakit dan kanser tak kira itu semua. Ianya  boleh menyerang kita tanpa kita sedari. Pergilah ya!!


Sebelum aku pergi, di doakanlah mak aku selamat semasa dan selepas pembedahan nanti. Jumpa lagi minggu depan.


Salam.

No comments:

Post a Comment