Thursday, April 14, 2011

Bila Tayar Bergoyang....

Pada petang Selasa lalu, hari hujan. Huh! Aku balik agak awal dari biasa sebab hari itu 'Birthday' aku. Ingatkan boleh sampai awal tapi al maklumlah, KL kalau hujung memang tersangkut dalam kesesakan lalu lintas la.


Bila hari hujan semua orang bawa kereta perlahan. Berhati-hati. Jarang yang memandu dengan laju. Manalah tahu kalau laju nanti tak sempat nak elak lobang besar yang penuh dengan air. Terjerumus tayar dalam lobang besar pulak nanti.Susah. Nak sampai cepat langsung lambat.


Dalam aku memandu perlahan-lahan itu, adalah sebuah kereta yang agak tualah. Macam mana aku boleh kata tua sebab nombor plate kereta dia ada dua alphabet dan bermula dari huruf...jeng..jeng..jeng...'W'.


Aku tak tahu lah samada pemandu kereta tu perasan. Tayar belakang sebelah kiri kereta dia bergoyang sebab skru dia tak ketat. Aku yang ikut belakang dia risau mana tau tayar dia tercabut.


Bayangkan bila tayar dia tercabut, apa yang berlaku. Pertama, tayar tu akan bergolek sama ada arah ke depan atau ke belakang. Tayar tu boleh kena pada kenderaan lain, kan? Kalau kereta tak apa juga tapi bayarkan kalau kena penunggang motosikal. Boleh terbang penunggang motosikal.


Kedua, kereta tu mesti terhempas kat jalan raya. Aku yang ikut kat belakang aku menghentam kereta itu kan. Heh! Kereta dia rosak, kereta aku juga rosak dan mungking beberapa buah kereta yang lainkan. Bertambahlah kesesakan jalan raya lagi bila berlaku kemalangan.


Sebab itu, kita kenalah jaga dan selenggara kereta kita. Bukan lanyak aja. Kereta kita pun nak dalam keadaan tip-top , bersih dan selamat juga. Macamlah kita manusia, kalau kesihatan tak di jaga, mesti tak larat kan? Silap hari bulan, masa jalan pun boleh tumbang.


Jadi jagalah kesihatan kita dan juga jagalah kereta kita supaya tiada kemalangan berlaku.



No comments:

Post a Comment