Monday, March 28, 2011

Makan, jangan tak makan

Hari Khamis lepas, genap 100 hari abah ku meninggalkan kami. Rasa baru sangat  dia pergi. Masih teringat lagi hari-hari terakhirnya di Hospital Putrajaya itu. 


Sempena genap 100 hari itu, mak aku buat bacaan tahlil di Surau Taman Rashibah Indah, Seremban. Pada mulanya aku nak balik dengan anak sulung aku, tapi di sebabkan badan aku kurang sihat, aku beritahu mak aku yang aku mungkin tak balik.


Sesampai aku kat rumah, dengan badan yang lemah dan lesu itu, aku tengok anak sulung aku terlantar sakit perut. Dalam hati aku berkata, "Nasib baik tak balik, kalau tak susah."


Apa taknya, malam tu juga suami aku bawa dia pergi Hospital sementara aku duduk kat rumah jaga yang lagi tiga orang itu. Pukul 12 tengah malam baru balik. Kesian aku tenguk dia. Dah lah nak periksa SPM hujung tahun ini, selalu pulak sakit.


Dia ni bukan apa, kononnya nak jaga badan. Diet dan exercise. Kalau waktu malam tak nak makan dan siang hari aku tak tahulah dia makan ke tidak kat sekolah. Aku selalu juga beritahu dia kalau nak diet ni bukan berlapar, tapi mengawal permakanan kita.


Waktu makan, makan tapi jangan banyak-banyak. Lepas tu, minum air kosong banyak-banyak dan juga lebihkan sayur dan buah-buahan. Ini tak, bila waktu makan, adalah dia makan dua tiga suap. Ish! baru dia tahu. Ini satu pengajaran untuk dia.


Lagi satu perangai anak-anak aku ialah tak suka minum pagi. Yang sulung dan kedua tu minum lah sebab aku dah paksa, yang dua orang lagi tu yang susah. Puas aku pujuk. Dia akan minum pukul 10 pagi. Nanti perlahan-lahan aku pujuk. Insyallah berjaya.


Bukan apa, minum pagi ini penting. Ialah setelah beberapa jam perut kosong, kita perlukan minyak untuk memulakan hari kita. Insyallah otak kita akan lebih cergas.


Okaylah, aku pergi dulu. Jumpa lagi minggu depan. Salam.





No comments:

Post a Comment