Monday, April 18, 2011

Bilik air mana nak pergi ni?

Pada hari Sabtu lepas, aku dan keluarga aku pergi majlis kenduri kahwin anak lelaki kawan aku. Hujan hari itu. Sejuk. Begitu jugalah di harap perkahwinan mereka berkekalan ke anak cucu.


Lepas kenduri, kami pergi ke Mid-valley. Lama betul aku tak bawa keluarga aku ke sana. Bukan apa, hujung minggu memang sibuk aja tambahan aku tak ada pembantu rumah.


Biasalah bila dah lama kat tempat membeli belah, mestilah kita nak guna bilik airkan. Mula-mula anak lelaki aku pergi. Tiga-tiga pergi masuk bilik air yang ada kat Mid-Valley. Aku tak tahu keadaan bilik air kaum lelaki kat sana. Aku lepaskan mereka pergi.


Tak lama tu, anak perempuan aku pula nak masuk bilik air. "Hmmm...kat mana nak pergi ni," kata aku. Bukan apa aku cuba elakkan bilik air yang disediakan. Sebabnya ialah


1) Bilik air basah. Ini yang aku kurang selesa. Kalau masuk, kena angkat kain atau seluar kalau tak basah lah.
2) Bilik air bersih tapi ada sedikit bau walaupun di cuci banyak kali. Aku pun pelik kenapa boleh jadi macam ni. Adakah pernggunaan bahan cucian yang kurang bermutu? Wallahualam.
3) Tempat duduk kotor. Aku cukup bengang kalau tempat duduk dia ada bekas tapak kasut. Tak tahu manusia mana yang mengcangkung kat atas jamban tu. 
4) Tak ada kertas tisu atau sabun. 


Memikirkan perkara di atas, aku pun cakap kat suami aku, aku nak ke Garden. Nak pergi toilet kat Garden. Aku tak cakap pun aku nak pergi yang berbayar punya.


Bila sampai Gardern, aku pun bawa anak perempuan aku ke bilik air yang berbayar tu. Bayar RM5.00 aku puas hati. Bilik air bersih, dan selesa nak guna. Tak ragu-ragu. Pas tu, di sediakan pula tuala tangan.


Komen anak perempuan aku sebelum keluar, "Bilik air ini bestkan ibu, macam hotel. Bersih." Itu dia kata-kata yang keluar dari mulut seorang anak lima tahun yang dapat membandingkan bilik air bersih, selesa dengan bilik air bersih tetapi kurang selesa.


Aku rasa penggunaan dan penjagaan bilik air ini, kena tanam dari kecil. Kita sebagai ibu dan orang dewasa kenalah ajar anak-anak ini tentang kebersihan bilik air itu kerana kebersihan itu tanggung jawab bersama. Betul tak?

2 comments:

  1. ala..kalau kau pergi yg one floor up from the RM5.oo one pun same..bersih gak..

    ReplyDelete
  2. In general, garden punya toilet memang bersih sebab orang tak ramai lagi pergi kat sana tapi mid valley pikir banyak kali nak masuk toilet.

    ReplyDelete