Wednesday, November 10, 2010

Si manja ku wangi!

Hari ini dalam Mega, Utusan Malaysia, ada rencana pasal binatang peliharaan kesayangan kita. Satu artikel pasal spa untuk kuching dan lagi satu hotel enam bintang untuk haiwan.

Phew! Bijak betul sesiapa yang bukan bisnes ni. Yalah sekarang ni memang orang tak ada masa kan nak memandikan, menyampu, mengeringkan badan si manjanya. Almaklumlah masing masing sibuk. Jadi untuk memastikan kuching kesayangan tu dalam tip top, wangi dan boleh di belai dan dipeluk, spa tu adalah satu alternatif yang paling baik.

Aku baca kat artikel tu, bayaran minima untuk spa kuching ialah RM30.00. Dengan bayaran itu, kuching tu akan di layan macam kita pergi spa. Aku tengok gambar dalam artikel tu, si manja, kukunya di buang, badan di berus dengan berus bila mandi dan disyampupukan, bulu di sikat dan dikeringkan dengan hair dryer. Best tul. Dalam artikel tu juga ada sebut kuching tu akan di letak ubat kutu agar kuching tu tak ada kutu. WOW!!! Bersih, wangi dan segar si manjakan.Kita, sebagai tuan punya, hanya perlu menyediakan duit aja.

Kalau kita nak gi jalan, tak payah nak cari sapa nak jaga si manja kita. Sekarang ni dah ada Animal Hotel. Hotel ini bertaraf enam bintang pula tu. Hotel ini kat KLIA jadi sebelum kita check-in kat airport, check-in si manja dulu. Beres di jaga. Yang penting, sediakan duit aja.. 

Kalau di fikir-fikirkan bertuah betulkan binatang sekarang ni. Di manjakan dan di belai. Aku harap anak-anak juga di jaga seperti mana kita jaga binatang kesayangan kita. Anak-anak lagi lebih memerlukan belaian kasih sayang dan bimbingan dari kedua ibu-bapa mereka. Kata orang, anak-anak akan memimik apa yang kita lakukan. Kalau kita kasar, dia pun kasar dan jika kita abusive, maka kemungkinan dia juga menjadi seorang yang abusive. Jadi elakkan dari berkelakuan begitu. Jadilah satu negara dan warga yang aman dan bahagia.


No comments:

Post a Comment