Friday, November 26, 2010

Akhirnya, mentol ku hidup semula...

Entahlah sejak akhir-akhir ini aku rasa slow sikit. Bukan sikit, slow banyak. Mungkin sebab banyak kerja sampai aku tak ada masa nak fikir atau memerhatikan keadaan sekitar untuk aku blog.  Mungkin juga ubat yang aku makan menyebabkan aku rasa mengantuk dan lembap.


Di sebabkan aku slow, aku rasa macam ada mental block untuk aku menjadi kreatif. Yalah aku kan kat office dah unofficially di gelar CLO - Chief Letter Officer, jadi orang ingat bagi je issue aku akan jadi kreatif untuk mengarang surat cinta. Tapi dia orang tak tahu, kekreatifan aku ini akan datang pada sebelah petang. Lagi lewat petang lagi laju idea datang.


Itu sebab pagi aku lebih suka baca email. Kalau kena email soalan cepu emas, aku simpan dulu. Bila lampu mentol dah menyala sebelah petang baru aku jawab. Selalunya soalan cepu emas ni, kena bertapa dulu baru boleh jawab. Salah jawab karang masak di buatnya.


Di sebabkan aku slow, aku dah beberapa hari tersangkut dalam menulis cerita fantasi aku. Jadi masa makan malam tadi dengan anak-anak, aku ajaklah dia orang berbincang. Mana tahu dia orang boleh selesaikan kebuntuan aku untuk menulis cerita tu. Tak sia-sia aku. Dia orang walaupun bagi idea yang karut-karut, akhirnya satu idea itu telah berjaya memasang mentol kat kepala aku ni. Taklah terang tapi cukuplah untuk aku meneruskan perjalanan.


Budak-budak aku rasa adalah satu sumber yang bagus untuk mendapat idea. Bagi aku, aku suka bawa anak-anak aku berbincang. Sekurang-kurangnya ia dapat membantu mereka dalam komunikasi dan yang paling penting mereka menggunakan otak untuk berfikir dan kreatif dalam memberikan pandangan.


Aku juga berprinsip "No idea is bad idea". Jadi semua idea  boleh di buat cerita. Yang penting jangan jadi seperti perpatah berikut:"Hangat-hangat tahi ayam." 


Okay aku chao dulu sebelum mentol aku malap semula. Salam...

No comments:

Post a Comment