Monday, November 4, 2013

Plan si abang


Susah betul nak ajak anak bujang aku ni keluar sekarang. Asyik sibuk memanjang. Tak tahulah sibuk belajar ke, buat assignment ke atau sibuk surfing. Aku pun kurang pasti. 

Dia ni duduk dan belajar tak lah jauh dari rumah aku ni. Duduk kat Unipark dan belajar kat Uniten. Masa perjalanan dari rumah aku ke Uniten tu dalam 7-10 minit aja. Dekat kan? Mesti ada yang tertanya-tanya kenapa dia tak duduk kat rumah aja.

Saja aja kita orang nak dia belajar berdikari. Belajar bercampur dengan kawan-kawan sepengajian. Duduk kat Seksyen 7 ni, dia mana ada kawan. Jadi kalau dah balik rumah tu macam anak dara pula. Tak keluar-keluar. Kalau dia keluar pun pergi ke surau yang tak jauh dari rumah.

Bia dia balik, favorite dia duduk dalam bilik. Bila dia bosan, dia turun bawah, kacau adik dia kejap, main dengan kucing kejap, main piano kejap atau tengok tv. Pastu naik balik ke atas. Masa dia nak spend dengan aku very limited. Sebabnya, most of the time, adik-adik dia akan conquer masa aku.

So, dua minggu yang sudah setiap petang dia balik kejap. Bukan voluntarily pun tapi di paksa untuk tolong tengokkan adik-adik yang nak ke sekolah petang. Nak tak nak terpaksalah kan. Dah aku dan hubby kerja and mak mertua aku pula kat rumah adik ipar aku.

Minggu tu dia memang banyak assignment, quizzes and tests. Pada malam rabu aku dapat duduk borak dengan dia. Actually aku sampai agak lewat kat rumah, so hubby pergi tolong tapau dinner. Dia dengar aku balik, cepat-cepat dia turun minta aku tolong ajar C++. Ok lah sebab aku pun tahu sikit pasal subject tu. Sambil aku ajar dia, kita orang berborak. Dia kata dia nak sambung belajar buat master and later nak migrate ke Australia.

Aku diam. No komen and hari ini sekali lagi dia cakap. Masa tu aku tengah masak dan dia teman aku kat dapur. Asalnya kita orang bincang pasal cousin dia yang nak further study kat Australia, and dia pun cakap dia nak migrate ke sana.

Kali ini aku tanya kenapa nak migrate. Sebab dia ni mumbling and suara macam cakap berbisik, tak lah ku dengar dengan jelas reason dia. Aku kata, "Yes you can go provided you tingkatkan ilmu agama." 

Bila dia dengar itu aku punya condition, dia diam and terus keluar dari dapur. Mungkin dalam hati, tak lah susah condition ibu ni...Pening kepala aku bila dengar plan dia. Tapi dia lambat lagi nak grad, so ada masa lagi nak suruh dia change his mind about migrating kan? Yalah, no matter how big you are, you will always be my sweet little boy.

Ini lagu yang dia suka main... Susah nak dapat rakam dia main. Punyalah ramai yang mengacau nak masuk recording juga kan!

http://www.youtube.com/watch?v=-SHICVUxaVs&list=FLRBZ0cKqgKaymyTsjpNfokQ

2 comments: