Monday, March 21, 2011

Sedarlah sebelum terlambat

Petang semalam, aku duduk berborak dengan seseorang yang agak rapat dengan aku. Aku kesian dengan dia. Adakah patut seorang anak melalukan perkara begitu pada si ibu.

Lupakah si anak bahawa kita kena menghormati si ibu? Sekaya mana pun kita, secantik mana pun kita dan seburuk mana pun ibu kita, kita mesti menghormati si ibu kerana syurga di tapak kaki ibu.

Aku juga percaya jika kita bebuat baik kita akan dibalas dengan kebaikan dan jika kita berbuat jahat, nescaya kita juga akan di balas setimpal dengan apa yang kita lakukan. Tiada siapa yang lebih henat atau kebal di dunia ini melainkan Allah.

Aku juga percaya bahawa kita tidak perlu membeli persahabatan dan sokongan dengan wang ringgit. Adakah dengan menghulur wang pada semua orang yang kita suka kita akan mendapat sokongan dan persahabatannya? Belum tentu lagi bukan. Yang penting dalam persahabatan ialah jujur, prihatin dan pengurbanan.  Itu adalah amat bererti. Bukan wang ringgit. 


Wahai si anak, ingatlah, jika Allah hendak mengambil kekayaan kita, kecantikkan kita hanya sekelip mata. Sedarlah! Minta maaflah pada si ibu. Jangan jadi anak durhaka..itu saja pinta ku.

Sekian...wassalam.



No comments:

Post a Comment