Thursday, March 10, 2011

Hargai masa bersama anak-anak

Hari tu aku janji tak nak abaikan blog ini tapi apakan daya aku agak sibuk ngan kerja dan juga blog Inggeris aku. Hari ini aku balik awal jadi aku jenguklah kat sini. Bukan selalu aku balik awal.


Entah kenapa sejak akhir-akhir ini aku rasa kurang sihat. Badan aku lemah-lemah  semacam tak bermaya. Mungkin stress ke atau aku dah burned out. Wallahuallam. Aku harap ia keadaan sementara aja.


Aku dah dekat dua bulan duduk rumah baru aku kat Bangi. Masih banyak yang nak kena buat. Barang-barang pun masih banyak yang nak kena beli sebab barang rumah dulu tu dah buruk dan usang. Rumah aku boleh dikatakan masih kosong.


Duduk kat sini, pergi kerja pun cepat sikit. Kurang kesesakkan lalulintas. Bila balik awak, aku dapat bersama anak-anak aku baca Yassin. Seronok rasanya. Dulu masa di Kajang agak susah nak dapat masa begini. Kalau aku balik awal pun, kadang-kadang suasana dalam rumah yang serabut tu membuat aku kurang mahu membaca bersama mereka. Tapi, alhamdulillah di sini lain sikit. Aku harap ianya berkekalanlah.


Aku rasa penting  untuk kita luangkan masa dengan anak-anak. Mereka perlukan tunjuk ajar dan kasih sayang dari kita. Tak guna bagi kemewahan jika dia orang tidak dapat menilainya. Aku tak mahu anak-anak aku mendapat barang yang mereka kehendaki tanpa berusaha. Biar mereka tahu betapa susahnya nak dapatkan sesuatu.


Yang besar-besar dah faham dah. Hanya tinggal sekenit berdua ini yang pada mereka apa yang dia orang nak, ibu kena beri. Heh! Aku tak layan. Lakukan dulu apa yang aku suruh baru dapat. Macam ni baru dia tahu macam mana nak menghargai sesuatu barang tu.


Okayla..aku minta diri dulu. Insyallah aku akan cuba mengupdatekan blog ini seminggu sekali...sekian. Salam,

No comments:

Post a Comment