Wednesday, March 16, 2011

Sayang sayang juga, pantau-pantau juga

Hari ini aku cuti. Saja aja sebab nak habiskan masa bersama anak-anak. Lagi pun cuti sekolah. Budak-budak ni boring tinggal dia orang saja. Jadi bila aku cakap aku nak cuti, bukan main gembira dia orang.


Sebenarnya tak ada ke mana pun. Iyalah, si ayahnya bekerja jadi kami ronda-ronda sekitar Kajang, Bangi dan Putrajaya. Mula-mula ke Kajang, ambil si abang yang sulung balik dari tuisyen matematik.


Masa pergi ambil, waktu tengah hari, jadi makan tengahari terus kat Saujana Impian. Kesian bila tengok apa yang kami makan. Budak-budak ni ambil nasi dan sup ayam. Kuah aje, ayamnya dah habis. Maknya macam tu juga. Ambil lah seekor ikan sambal. Walaupun sup kosong, berselera dia orang tu makan.


Pastu kami pergi lah ke Alamanda. Kosong aja parking Alamanda. Almaklumlah cuti sekolah dan waktu bekerja. Heh! Kami pergi main boling. Yang lucunya, tak tahu kat mana tempat boling tu. 


Orang kata malu bertanya sesat jalan jadi kami tak malulah. Tanya orang yang kerja kat situ dan di tunjukkanlah tempat boling tu. Huh! Penuh! Ramai betul. Yang datang ngan mak bapak dan ada yang datang sama-sama mereka.


Kami dapatlah lane yang hujung sekali. Budak-budak ini tak pernah main jadi dapat tepi tu amatlah mereka suka. Nasib baik ada pagar yang melindungi bola tu dari jatuh ke longkang. Kalau tak semua kosonglah markah mereka.


Masa main tu, aku perhatikan budak-budak bawah 12 tahun ramai yang berkeliaran bersama-sama mereka. Ada yang main dan ada yang tengok aja. Aku terpikir, mak bapa dia tak takut ke lepaskan anak macam tu aja. Mungkin dah biasa kot bebas. Aku pasang jugalah telinga dan dari cara dia orang bercakap tu, hmmm...kurang enak bahasa yang di guna.


Aku bukan apa, walaupun anak sulung aku tu dah bujang, aku masih pantau dia. Facebook dia aku masuk tengok apa yang dia tulis. Yalah kadang-kadang budak-budak ni, depan mak bapak pijak semut tak mati tapi belakang kita pergh!!! tak boleh di bayangkan.


Sebagai ibu-bapa kita harus peka semua tentang anak kita. Ada kawan aku tu bila dia tengok anak dia tulis sesuatu yang tak elok dekat FB, terus dia tegur dan dia larang anak dia untuk sekita dari masuk FB. Bukan kongkong tapi sekadar memantau mereka.


Okaylah...aku minta diri dulu...sekian salam.

No comments:

Post a Comment