Monday, May 9, 2011

Simpan jangan tak simpan..

Ah! Aku agak sibuk sejak akhir-akhir ini. Maklumlah sejak kawan sepejabat aku berhenti, kerja dia aku kena buat. Perghhh....bukan senang kerja dia. Ialah dia jaga finance dan budget untuk department ini. Tapi apa nak buat, dia nak sambung belajar tak bolehlah nak pujuk suruh dia jangan berhenti.

Aku tak tahu sampai bila aku kena buat benda ini. Aku dah beritahu boss aku sebelum kawan aku pergi yang aku tak nak buat budget. Stressful aku. Dulu aku dah buat. Tiga bulan lamanya dan selama tiga bulan itu hidup aku tak tentu haluan. Nampaknya, ianya berulang lagi.

Minggu sudah, kuranglah orang yang mencari aku, tapi pagi ini, melambak e-mel tanya pasal budgetla, reforecastlah...rasa nak muntah aku tengok benda tu. Yang lebih buat aku tension bila ada orang nak informasi masa tu juga. Macamlah aku buat benda-benda itu sebelum ni.

Bila dah tua-tua  macam ni, aku rasa nak duduk rumah aja dan buat apa yang aku suka. Tapi apakan daya, anak-anak masih kecil. Kenalah berkerja lebih untuk mereka. Bukan untuk kesenangan sangat tapi sekurang-kurangnya, ada sedikit simpanan untuk kegunaan mereka bila hendak menyambung pelajaran.

Bercakap pasal menyimpan, aku selalu beritahu anak aku, jangan suka berbelanja sesuka hati. Duit yang lebih masuk tabung. Aku tak suka anak-anak aku beli gula-gula atau makanan ringan.

Kalau dulu, mereka nampak duit syiling, buat tak tahu aja tapi sekarang pantang nampak duit syiling, dia orang ambil lah masuk tabung mereka. Ada sekali, habis duit syilling aku dia orang ambil. Bagus juga tu, tak adalah berat beg aku.

Okaylah, sebelum aku pergi, menabung ni bukan untuk anak-anak kecil. Ia juga amat berguna untuk kita yang berkerja ini. Bak kata pepatah, 'Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit'.

Tak perlu simpan banyak-banyak. RM10 sebulan pun sudah memadai. Bila sesak-sesak ada juga tempat kita boleh korek..tapi jangan asyik mengorek aja. Nanti habuk pun tak ada...

Okayla...pesanan ku, simpan jangan tak simpan....salam.

No comments:

Post a Comment