Tuesday, May 24, 2011

Bila sudah dewasa, giliran kita jaga mereka

Pada hari Sabtu yang lepas, aku dapat pergi shopping dengan suami aku. Jarang dapat kami keluar berdua. Mesti ada yang mengikut kami. Tapi disebabkan kami hantar kereta servis, tak ada siapa yang nak ikut. Sementara menunggu kereta kami siap, kami pergi dulu ke KLCC.

Hehehe...boleh di katakan kami antara pengunjung yang terawal yang datang. Tempat yang mula-mula kami tuju ialah La Cucur. Minum pagi dulu sebelum merayau-rayau kat KLCC.

Selepas La Cucur, kami pun menuju ke Parkson sebab suami aku nak beli barang untuk anak-anak. Dah dapat semua untuk budak-budak, dia kata nak cari kasut untuk dia. Memang lama dah dia sebut nak beli, tapi tak beli-beli juga. 

Tak ada satu pun yang dia perkenan kat Parkson. Dia ajak aku ke Mark and Spencer. Wow! Besar biji mata aku bila dengar Mark and Spencer. Kami pun pergi bahagian kasut. Tak jumpa juga. Hmmm.. dah agak dah, mesti tak perkenan.

Alang-alang dah sampai kat Mark and Spencer, aku pun ambil lah satu barang untuk aku. Tak payahlah cakap apa dia. Dari Mark and Spencer, pergi pula ke Isetan. Ishh! Aku dah mula penat tapi ikut juga.

Lama kat Isetan. Lepas satu-satu tapi tak ada juga yang perkenan kat dia. Sambil menunggu dia aku duduk melihat gelagat pembeli lain. Dalam ramai-ramai, aku terpandang pasangan tua ini sedang memilih kasut. Si isteri duduk sebelah suami dan memberi pandangannya. 

Sedang mereka memilih, tiba-tiba muncul si anak bujangnya. Rupa-rupanya si anak membelikan si ayah kasut. Si anak pun memberi pendapatnya tentang kasut yang di beli si ayah. 

Senario yang aku lihat membuat aku terfikir, masa kecil-kecil dulu si mak dan ayah pilihkan dan belikan untuk kita. Bila kita dah besar dan bekerja, giliran kita pula belikan untuk orang tua kita. Bukan itu sahaja, menjaga orang tua kita pun adalah satu tanggung jawab kita kan.

Betulkan? Tapi aku kadang-kadang lupa tanggung jawab aku terhadap orang tua aku kerana kesibukkan dengan kerja dan anak-anak. Sementara aku teringat ni, baik aku call mak aku. 

Oh ya! melalut pulak aku.Selepas lama menunggu dan memberi idea dan komen, akhirnya suami aku kata, "Tak apalah. I tau kat mana nak beli." Jawapan aku, "Hmmmm...as expected."

Okay. Aku pergi dulu. Salam

No comments:

Post a Comment