Saturday, January 10, 2015

Nota Untuk Cempaka

10397812_10152975295374936_101122802970900369_nHari ini mood nak menulis datang. Jadi adalah cerita nak update kat blog kan. Tahun ni aku dah set target nak baca 50 buah buku. Kononnya seminggu sebuah buku. Bolehkan capai target tu? Insya Allah boleh. Buku nipis pun boleh consider bukukan. Aku signed up challenge ni kat Goodreads. So far, statistic tunjuk satu buku.

Buku yang aku baru habis tu bertajuk Nota untuk Cempaka. Buku yang membuat aku rasa geram dengan Luqman si hero dalam cerita tu. Seorang doktor pakar sakit puan tapi bila comes to soal hati, aku rasa dia masih macam budak belasan tahun. Tak tahu buat decision.

Sebenarnya, Cempaka pun salah gak. Cempaka ni si heroin dalam cerita tu lah. Kalau Luqman doktor, Cempaka ni pula nurse. Dia orang tak bercinta tapi kahwin atas pilihan orang tua. Heh.. masa bertunang masing-masing menunggu siapa patut make a first move to call. Hampeh... sampai kahwin pun tak ada call each other.

Yang bestnya depa berdua ni kerja satu wad di salah sebuah hospital kerajaan tetapi si heroin ni kaku bila berdepan dengan si hero. Tak boleh nak relax macam bila dengan orang lain.
Apa yang buat aku geram dengan Luqman? Kata sayang dan cintakan si Cempaka tapi melayan perempuan lain yang di anggap olehnya sebagai adik angkat. Melebihkan si adik angkat daripada isteri. Siapa yang tak bengangkan? Aku rasa nak luku aja si Luqman tu sampailah bila Luqman terperangkap pada janji dan rasa bersalah dia.

Tapi aku respect dengan Cempaka. Kalau aku memang aku kata bye-byelah. Sebab dugaan dan cabarannya tidak senang nak di lalui oleh semua perempuan. Hanya yang tabah saja yang dapat menyahut cabaran tu.

Haha.. teringat aku pada staf aku yang pasang dua. Mula-mula takut nak bagi tahu bini tapi sampai bila nak sorok. Bila aku berbual dengan dia, aku tanyalah macam mana penerimaan first wife dia. Jawab dia.. Redho... Aku senyum dengar jawapan dia. Aku harap dia pandai mengemudi kedua-dua rumahtangga dia. Berlaku adil.

Oooppsss...merapu kejap. Now back to Nota untuk Cempaka. Buku ni memang best. Aku rasa antara yang best aku baca. Memandangkan aku memang tak banyak free time nak baca, aku stayed up until tiga pagi nak baca buku ni. Tak boleh nak letak bawah. Akhirnya jadi macam panda bila aku pergi kerja. Dah habis baca pun aku masih teringat-ingat akan cerita ni. Haih... pukulan Luqman dan Cempaka. Susah nak hilangkan dari dalam kepala ni.

Untuk buku ni aku bagi **** dan kepada penulis Sophilea, thumb up and keep producing the good work. Dan buku kedua yang aku sedang baca... buku yang buat stess aku kurang... Bos Senget PA Sengal oleh Kay Delaila.. Nanti habis dan mood nak tulis review ada, aku up kan kat blog ya.

No comments:

Post a Comment