Sunday, January 18, 2015

Mencabar? DIcabar? Tercabar? Masih Sabar...

Minggu yang sungguh mencabar. Mencabar kesabaran aku dan juga mencabar otak dan kesihatan aku. Sungguh minggu terakhir sebelum ianya diisytiharkan ready for production.
Sepanjang minggu ni, aku pagi lagi dah keluar rumah dan pukul 9 malam baru balik
Nampak tak nama sapa kat kek tu?
rumah. Kesian anak-anak sekolah tahun ni ibunya tak ambil kisah sangat. Nasib baik ayahnya ada. Tolong pastikan anak-anak naik kereta yang betul. Beli buku-buku yang tak ada. Kalau ikutkan ibunya, hmmmm.... memang tak tahu apa nak jadi.

15hb baru-baru ni, birthday Zaara yang ke 9 tahun. Wah... 9 tahun yang lalu masa dia berumur tiga bulan, aku tinggalkan dia bersama ayahnya. Aku dengan tabahnya pergi ke Jakarta demi tugasan. Asalnya janji 2 bulan tapi akhirnya jadi 8 bulan. Banyak yang aku miss pasal Zaara masa baby.

And kali ni, birthday dia ke 9, aku hanya sempat ucap 'Happy Birthday' pada dia masa aku call dia bila dah sampai office. Masa aku pergi dia masih tidur, jadi tak nak lah aku ganggu dia. Aku juga call En. Hubby suruh beli kek untuk Zaara. Dia kalau aku tak cakap mesti tak ingat punya. Aku juga janji nak balik awal. Awal aku tak adalah pukul 6 petang tapi dalam pukul 7 malam. So ingat sempatlah nak potong kek awal sikit.

Tup..tup.. ada major issue. Tak boleh nak gerak balik. Tersangkut kat ofis nak uruskan testing lagi. By the time aku habis, pukul 8.30. Zaki call tanya mana aku sebab dia dah nak pergi tuition. Aku pun teruslah pack dan cabut balik. Tapi masih tak sempat. Sampai rumah pukul 9.20 malam. Zaki dah pergi tuition so semua kena tunggu Zaki balik.

Bila Zaki dah balik, baru lah potong kek Zaara. Si Ayah punya handwriting memang cantik sampai nama atas kek tu tertulis 'Happy Birthday Mama' instead of 'Nana'. Nana tu nama manja si ayah pada Zaara. Ayah dia aja yang panggil Nana. Dah lah kek nama Mama,lilin pula lima batang yang besar. Heh! Memang pekerja Secret Recipe tu ingat untuk si ibu.

Si abang-abang dah mula usik Zaara. Nampak Zaara dah mula nak sedih sebab kek bukan nama dia. Si abang dua orang tu memang suka mengusik si adik. Aku memang selalu geram dengan dua orang tu. Tapi sebab aku dah penat sangat, aku diam ajalah. Kali ini birthday Zaara tak ada hadiah. Aku kata kat Zaara nantilah kita beli. Bila? Aku pun tak tau? Dengan tahap kesibukan yang maha sibuk, rasanya lambatlah si Zaara dapat hadiah. Nasib baik dia faham. Dah 9 tahun mestilah fahamkan?

Oh.. kek yang di beli oleh si ayah sedap tapi aku terpaksa control. Tak boleh makan banyak-banyak sebabkan aku mengamalkan gaya hidup sihat. Kononnya lah kan! Tapi dua minggu kebelakangan ini memang susah nak makan yang healthy. Kalau dulu aku tak minum kopi sekarang satu hari boleh dua tiga cawan aku minum. Ni semua gara-gara stress. Pastu aku makan nasi goreng. Perghhh.... sedap. Dah lepas makan baru menyesal sebab nasi goreng kan tinggi kalorienya.

Kalau sebelum ini aku hanya ada 1 cheat day dalam seminggu tapi aku nak declare last week adalah cheat week aku. Hari-hari aku makan apa yang aku suka. Dah tu, tak jaga portion. Hmmm.. exercise pun tak buat. Camno tu? Berat badan turun naik la jawabnya..

Inysallah lepas testing phase ni habis aku nak start balik dengan gaya hidup sihat dan aku juga nak start working on my pet project and my option B. Dua-dua dah lama tak tengok. Huh..teruk aku ni. Kena work on option B. Tak lama dah tu... Haish... Option B ke 7E ke, sama je stress level dia tapi Option B aku manage aku punya own time and aku kena berdisiplin. Kepuasannya akan lebih terasa kalau berjaya. Doakan aku berjaya merealisasikan Option B aku tu.

Oh ya... aku sekarang tengah baca buku Misi Cinta Mr Bad Guy oleh Ailah Diela. Gelak aku baca tapi masih di chapter awal. Target nak habiskan hari ni tapi sebab sibuk dan berada di ofis hari ni, terpaksa sambung baca sampai next week. Aku harap aku boleh habiskan dalam minggu depan dan upkan review aku. Kalau rajinlah.

Oklah.. dah larut malam ni. Mata dah pedih tapi otak masih aktif. Semua ni gara-gara minum kopi pukul 10 malam. Apa lah kau ni Zai.... Tidur!!!

Oh...Ok..aku chao dulu ya.. Salam...


No comments:

Post a Comment