Friday, January 14, 2011

Berani anak-anak sekarang!

Huh! Lama betul aku tak update blog ni. Bukan apa, aku agak sibuk sikit akhir-akhir ni. Apa taknya, aku pindah rumah dan juga sibuk dengan persiapan budak-budak sekolah. Lagi pun, Disember kan mood cuti, jadi otak aku pun slow sikitla.


Tahun ini, anak ketiga aku masuk darjah satu, Dia relax aja. Tak ada takutnya. Pada hari pendaftaran dan orientasi, anak akulah yang tak ready. Rambut panjang, pergi masuk kelas dengan bawa 2 batang pencil, 1 pemadam dan pembaris dan sekotak pensil warna. Tak ada bekas pensel.  Ini semua gara-gara pindah rumah seminggu sebelum sekolah mula. Semua barang dalam kotak. Nasib baiklah anak aku kaki lepak, tak kisah. Masuk dia dalam kelas, jawab soalan dan happy keluar. Tak takut. Aku tak adalah tunggu dia di tepi kelas. Aku sibuk dengar taklimat untuk ibu bapa.


Masa hari pertama, aku risau juga. Abang dia pergi tengok dia masa rehat. Pandai dia. Tak ada maasalah. Budak zaman sekarang ni memang tak takut. Kalau dulu, ramai ibu bapa yang duduk kat sekolah, duduk tepi tingkap tunggu anak, ramai budak-budak yang menangis takut tapi sekarang ni sikit sangat bilangan yang macam tu. Masing-masing dah sekurang-kurangnya dua tahun di taska. Tak jadi masaalah untuk anak-anak ini berinteraksi dan mencari kawan. Jauh bezanya sosial skill mereka kalau dibandingkan sepuluh tahun lalu.Budak-budak sekarang ini pun lagi advance daripada setengah-setengah kita ini. Dengan pendedahan pada internet, komputer dan tv, pemikiran mereka lebih matang. Tak macam zaman aku dulu. Apa yang ada hanya radio. TV tak ada.


Tetapi dengan pendedahan pada internet dan tv ini, kalau tidak di pantau akan boleh membawa masaalah sosial pada anak-anak kita. Sebagai ibu, rajin-rajinlah pantau penggunaan internet anak-anak kita.


Okaylah, sebelum aku lupa aku nak ucapkan Selamat Tahun Baru. Apa azam tahun baru anda? Sharelah.



No comments:

Post a Comment