Saturday, January 22, 2011

Banyak betul soalannya...

Blog aku yang ni sunyi betul..Nantilah aku fikirkan macam mana aku nak lebih aktif kat blog ini.Hari ini aku nak cerita sikit pasal aktiviti aku dengan anak-anak aku sebelum waktu tidur. Selalunya aku akan habiskan masa dengan yang kecil dua orang tu lah.


Rutin kami setiap malam ialah aku kena bercerita dengan dia orang. Tak kisahlah cerita benar ke, cerita dongeng ke atau cerita rekaan aku. Janji cerita. Di sebabkan buku cerita dah habis baca, aku selalulah mereka cerita sendiri. Cerita aku tu kadang-kadang masuk akal dan kadang-kadang-tak masuk akal. 


Bila cerita tak masuk akal yang aku reka, banyaklah soal jawab dengan dia orang. Kadang-kadang sampai aku tak terjawab. Bila dah macam tu, aku jawab,"Esok kita sambung lagi. Sekarang tidur."

Tetapi anak lelaki aku kadang-kadang tak puas hati. Dia tanya bertubi-tubi sampai aku terpaksa mengubah cerita itu agar mereka boleh terima. Aku teringat, masa aku kecil-kecil dulu, bila nenek aku cerita, kami semua melopong. Tak soalpun logik tak logik. Apa yang di cerita, di terima bulat-bulat. Itu lah perbezaan antara budak sekarang dan budak zaman aku.



Zaman dulu kita di ajar jangan banyak soal. Dalam kelas pun, jangan banyak bercakap atau menyoal, guru marah mungkin itu sebab generasi aku takut takut nak bertanya atau buat presentation. Aku harap generasi sekarang taklah macam generasi aku. Biarlah anak-anak aku lebih berani di dalam kelas dan juga di hadapan kawan-kawan. Jangan jadi aku.


Okaylah cukup setakat ini aja. Aku akan cuba lebih kerap blogging kat sini...Jumpa lagi...salam..







No comments:

Post a Comment